TEMA 3
POLÍTICA
LINGÜÍSTICA I ENSENYAMENT
Totes les comunitats lingüístiques minoritzades que
volen recuperar la seua llengua i cultura han d’embrancar-se, ineluctablement,
en processos globals de normalització lingüística.
El paper de l’escola en els processos de
normalització d’una llengua minoritzada és important ja que és un més dels
agents socials implicats, i com a tal hauria de realitzar algunes funcions molt
importants del procés:
- Difusió de la llengua minoritzada.
- Facilitar l’adquisició d’aquesta per part de la població més jove.
- Normalització, tant de la pròpia institució escolar com de la comunitat educativa de què es nodreix.
No hi ha cap dubte que l’escola és un instrument privilegiat
en la política lingüística d’un país.
Al País Valencià, amb:
- Una situació ambigua pel que fa a l’ordenament jurídic en matèria lingüística.
- Una més que tímida política d’extensió de l’ús.
- Unes circumstàncies socials més aviats adverses.
Ha estat l’escola, i especialment l’escola infantil
i primària, la que s’ha convertit en motor incansable de normalització
lingüística i recuperació cultural, i la que ha aconseguit de mantenir viva la
flama de la llengua i de transmetre-la a les generacions més joves mitjançant l’esforç
corporatiu més gran que han conegut els sistemes educatius del segle XX en el
món occidental.
Valencià, una llengua:
- Limitada als usos simbòlics.
- Instrumentalitzada partidàriament.
- Relegada només a alguns aspectes de l’ensenyament.
- Degradada en els mitjans de comunicació.
- Discriminada per tot arreu.
- Minoritzada en els espais urbans.
Si a tot això afegim que apareix dividida en els
seus referents normatius, ho té tot llevat de normalitat.
És necessari un projecte polític de futur que
vertebre i done sentir a tots els esforços per tal d’assumir un canvi dràstic
en les competències lingüístiques i en les normes d’ús de la llengua.
Aprovat l’Estatut
d’Autonomia i la Llei d’Ús i Ensenyament en valencià.
Ensenyament i ús vehicular del valencià, dins el
sistema educatiu ve regulat per:
- Decret 79/1984, de 30 de juliol.
- L’Ordre d’1 de setembre de 1984.
- L’Ordre del 31 de gener de 1987.
Resultat:
- Reforma educativa dins un model educatiu bilingüe.
- S’organitza el sistema educatiu en funció de les dues llengües en presència (Valencià i castellà).
Els objectius del sistema educatiu valencià –
incloent-hi els territoris de predomini lingüístic castellà – pel que fa al
castellà i el valencià:
“Domini de les dues llengües en pla d’igualtat per
part de tots els xiquets i xiquetes prescindint de la llengua habitual en
iniciar l’escolaritat.”
- Programa d’Ensenyament en Valencià (PEV): Article 9 del decret 79/1984, de 30 de juliol.
- Programa d’Incorporació Progressiva (PIP): Article 10 del decret 79/1984, de 30 de juliol.
- Programa d’Immersió Lingüística (PIL): Ordre de 23 de novembre de 1990 i Ordre de 12 de maig de 1994.
Trenta anys després de l’aprovació de la LUEV, per
unanimitat de les Corts Valencianes, només un 29% de l’alumnat rep l’ensenyament
valencià, malgrat el creixement de la demanda.
Quasi dues generacions d’alumnat han passat pel
sistema educatiu sense que la LUEV s’haja aplicat en tota l’extensió. Amb
dificultat trobaríem una persona que s’haja pogut escolaritzar en valencià des dels 3 anys fins acabar un cicle
formatiu o una carrera universitària. La demora a aconseguir els objectius és
ara una clara oposició a la llengua.
Les polítiques que ha aplicat el govern valencià des
de l’any 1995 han consolidat forts desequilibris entre els trams educatius,
entre centres públics i privats , i entre territoris.
L’alumnat escolaritzat en programes d’ensenyament en
valencià, representa un 29% (PEV) del total de l’alumnat; mentre que l’alumnat
escolaritzat en programes d’incorporació progressiva (PIP) representa el 71%
(un 54,2% en zones de predomini lingüístic valencià, i un 16,8% de les zones de
predomini lingüístic castellà, en les quals el valencià només s’imparteix com a
assignatura.
3 de cada 10
alumnes s’escolaritzen en PEV
5 de cada 10 alumnes s’escolaritzen en PIP
2 de cada 10
només estudien el valencià com assignatura.
L’alumnat
que s’escolaritza en valencià creix però ho fa lentament:
- El curs 1998/99, el percentatge d’alumnat que estudiava en valencià representava un 16% sobre el total, el curs 2007/08, la mitjana era del 27%.
- D’altra banda, l’exempció a l’assignatura de valencià continua sent permesa.
En
secundària, segons dades del curs 2005/06, es van “atorgar” l’exempció a un
28.66% de l’alumnat a Alacant, un 21.73% a València i un 8.67% a Castelló.
En les grans
capitals valencianes es confirma el patró del com més al sud, menys valencià.
Si mirem la
xarxa concertada, no hi ha cap centre en aquestes ciutats que impartisca
ensenyament en valencià.
Al contrast entre una ciutat del
nord, Vila-real, i una del sud, Sant Vicent, ambdues amb predomini lingüístic
valencià, és significatiu de la manca de voluntat de planificació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada